30 مگ

تماس با ما

این سایت در ستاد ساماندهی ثبت شده و طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران می‌باشد

موضوع فیلم موقعیت مهدی را از این سایت دریافت کنید.

موقعیت مهدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

موقعیت مهدی

کارگردان هادی حجازی‌فر

تهیه‌کننده حبیب‌الله والی‌نژاد

نویسنده ابراهیم امینی هادی حجازی‌فر بازیگران هادی حجازی‌فر ژیلا شاهی وحید حجازی‌فر معصومه ربانی‌نیا وحید آقاپور روح‌الله زمانی

موسیقی مسعود سخاوت‌دوست

فیلم‌بردار وحید ابراهیمی

تدوین‌گر حسین جمشیدی گوهری

شرکت‌های تولید سیمافیلم

بنیاد فرهنگی روایت فتح

توزیع‌کننده حوزه هنری

تاریخ‌های انتشار بهمن ۱۴۰۰ (فجر) ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ مدت زمان ۱۰۰ دقیقه کشور ایران زبان فارسی ترکی

هزینهٔ فیلم ۳۰ میلیارد تومان[۱]

فروش گیشه ۱۲٬۵۹۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان

فیلمی ایرانی محصول سال ۱۴۰۰ به نویسندگی و کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد است. بازیگران این فیلم هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی هستند. این فیلم بر اساس بخش‌هایی از زندگی مهدی باکری ساخته شده‌است.

نخستین‌بار در ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در چهلمین جشنوارهٔ فیلم فجر و در بخش سودای سیمرغ به نمایش درآمد.[۲] این فیلم در این مراسم از ۱۴ نامزدی برندهٔ پنج جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد.

خلاصه داستان[ویرایش]

مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا از برادر کوچک‌ترش حمید می‌خواهد علی‌رغم مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و در کنار او باشد. حمید می‌پذیرد و همراه می‌شود. حالا بعد از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه برگردد، این روایت در شش پرده تصویر شده‌است.

بازیگران[ویرایش]

هادی حجازی‌فر ژیلا شاهی وحید حجازی‌فر معصومه ربانی‌نیا وحید آقاپور روح‌الله زمانی[۳]

بازخورد[ویرایش]

پیمان جبلی در یادداشتی به نقل از سید علی خامنه‌ای نظر او را دربارهٔ این فیلم به این شرح منتشر کرد: «فیلم موقعیت مهدی عالی بود. پر از نکته‌های دقیق و روایت درست… شخصیت شهیدان باکری خصوصاً محور فیلم که آقا مهدی است را به درستی و با ظرافت، تصویر و روایت کرده‌است. زاویه روایت فیلم هم ابتکاری بود خاصه با محوریت خانه و خانواده. برخی قسمت‌ها، مثل مواجهه آقا مهدی با خانواده بعد از شهادت آقا حمید و برنگشتن پیکر برادر شهیدش و قسمت من مهدی باکری نیستم یا روایت شهادت خود آقا مهدی باکری و غیره پر از نکته است. از این نکات قابل تأمل در فیلم فراوان است، شاید بیست نکتهٔ این‌گونه وجود دارد. این فیلم از اون فیلم‌هایی است که آدم دوست داره تا تمام شد باز هم دوباره آن را ببیند. از تمام عوامل دست‌اندرکار ساخت این اثر بسیار خوب، کارگردان و تهیه‌کنندهٔ فیلم، تشکر و قدردانی باید کرد…»[۴]

مسعود فراستی را «افتخار سینمای ایران و بهترین فیلم سینمای ایران حداقل در ۱۰–۱۵ سال اخیر» نامید و گفت که این فیلم «از لحاظ فیلم‌های قابل دفاع یک سر و گردن بالاتر از جشنواره‌های دیگر می‌ایستد.»[۵]

جوایز[ویرایش]

مراسم تاریخ بخش نامزد جایزه نتیجه منبع

جشنواره فیلم فجر ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ بهترین فیلم حبیب‌الله والی‌نژاد سیمرغ بلورین برنده [۶]

بهترین کارگردانی هادی حجازی‌فر نامزدشده

بهترین بازیگر نقش اول زن ژیلا شاهی نامزدشده

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد روح‌الله زمانی نامزدشده

بهترین فیلمنامه ابراهیم امینی و هادی حجازی‌فر نامزدشده

بهترین فیلم‌برداری وحید ابراهیمی نامزدشده

بهترین تدوین حسین جمشیدی گوهری نامزدشده

بهترین موسیقی متن مسعود سخاوت‌دوست برنده

بهترین صدابرداری مسیح حدپور سراج برنده

بهترین چهره‌پردازی شهرام خلج نامزدشده

بهترین طراحی لباس بهزاد آقابیگی نامزدشده

بهترین طراحی صحنه امیر زاغری نامزدشده

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی ایمان کرمیان برنده

بهترین فیلم اول هادی حجازی‌فر برنده

جایزه سینمایی ققنوس ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ فیلم برگزیده هادی حجازی‌فر تندیس ققنوس برنده [۷]

منابع[ویرایش]

↑ ««موقعیت مهدی» را با تمام اعتقادم ساختم/ بودجه این فیلم ۳۰ میلیارد بود». . ۲۰۲۲-۰۲-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۳-۲۷.

↑ «از «خائن‌کشی» کیمیایی تا «مرد بازنده» مهدویان». . ۲۰۲۱-۱۲-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۱۱.

↑ «لوگوی فیلم سینمایی “موقعیت مهدی” رونمایی شد + عکس». خبرگزاری تسنیم.

↑ «تمجید رهبر معظم انقلاب از فیلم سینمایی «موقعیت مهدی»». . دریافت‌شده در ۲۷ مارس ۲۰۲۲.

↑ «مسعود فراستی: «موقعیت مهدی» افتخار سینمای ایران است+ فیلم». باشگاه خبرنگاران جوان. ۲۹ بهمن ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۱۶ اسفند ۱۴۰۰.

↑ «برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند». جشنواره فیلم فجر. ۲۲ بهمن ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۲۲ بهمن ۱۴۰۰.

↑ ««موقعیت مهدی» فیلم برگزیده جایزه سینمایی ققنوس شد». . ۲۰ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۷ مارس ۲۰۲۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]

در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها (IMDb)

در بانک جامع اطلاعات سينماى ايران

نهفتن نبو

بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر

(۱۳۶۲–۱۳۶۱) مترسک (۱۳۶۳) (۱۳۶۴) پرواز در شب (۱۳۶۵) پرنده کوچک خوشبختی و کانی مانگا (۱۳۶۶) در مسیر تندباد (۱۳۶۷) مهاجر (۱۳۶۸) آپارتمان شماره ۱۳ (۱۳۶۹) نیاز (۱۳۷۰) از کرخه تا راین (۱۳۷۱) (۱۳۷۲) روز واقعه (۱۳۷۳) پدر (۱۳۷۴) بچه‌های آسمان (۱۳۷۵) آژانس شیشه‌ای (۱۳۷۶) هیوا (۱۳۷۷) بوی کافور، عطر یاس (۱۳۷۸) باران (۱۳۷۹) خانه‌ای روی آب (۱۳۸۰) دیوانه‌ای از قفس پرید (۱۳۸۱) مهمان مامان (۱۳۸۲) خیلی دور، خیلی نزدیک (۱۳۸۳) به نام پدر (۱۳۸۴) روز سوم (۱۳۸۵) به همین سادگی (۱۳۸۶) تردید (۱۳۸۷) به رنگ ارغوان (۱۳۸۸) جرم (۱۳۸۹) (۱۳۹۰) استرداد (۱۳۹۱) آذر، شهدخت، پرویز و دیگران و رستاخیز (۱۳۹۲) رخ دیوانه (۱۳۹۳) ایستاده در غبار (۱۳۹۴) ماجرای نیمروز (۱۳۹۵) تنگه ابوقریب (۱۳۹۶) شبی که ماه کامل شد (۱۳۹۷) خورشید (۱۳۹۸) یدو (۱۳۹۹) موقعیت مهدی (۱۴۰۰)

از سال ۱۳۶۷ جایزه سیمرغ بلورین به برندگان اهدا شد.

رده‌ها: برندگان سیمرغ بلورین بهترین فیلمفیلم‌ها به زبان فارسیفیلم‌های ۱۴۰۰فیلم‌های اولین ساخته کارگردانفیلم‌های ایرانیفیلم‌های جنگ ایران و عراقفیلم‌های درام ایرانی

منبع مطلب : fa.wikipedia.org

همه چیز درباره فیلم موقعیت مهدی

هادی حجازی فر در نخستین تجربه فیلمسازی با فیلم موقعیت مهدی سراغ بخشی از زندگی شهید مهدی باکری رفته، گزیده‌ای از سریال گردان عاشورا

اکران نوروزی 1401

همه چیز درباره فیلم موقعیت مهدی

خبر و معرفی فیلم

آرشیو ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ به‌روزرسانی: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰

هادی حجازی فر بازیگر سینما و تئاتر که با آثار مطرحی همچون ایستاده در غبار در نقش حاج احمد متوسلیان مطرح شد در اولین تجربه کارگردانی فیلم بلندش با موضوع شهید مهدی باکری در جشنواره فیلم فجر حاضر شده است. موقعیت مهدی یک مینی سریال به سفارش تلویزیون است که بنا به تصمیم تهیه کننده و کارگردان قرار است در قالب یک فیلم سینمایی نمایش داده شود و سپس از تلویزیون پخش شود.

همه چیز درباره جشنواره فجر ۱۴۰۰

در ادامه می‌خوانید پنهان کن

گفت‌وگو با هادی حجازی فر درباره فیلم موقعیت مهدی

نظرات اولیه منتقدان درباره فیلم موقعیت مهدی هادی حجازی‌فر

نقد شفاهی احسان ناظم بکایی بر فیلم موقعیت مهدی

نقد شفاهی سیداحسان عمادی بر فیلم موقعیت مهدی

خلاصه داستان موقعیت مهدی (باکری)

بازیگران فیلم موقعیت مهدی

حرف‌های سازندگان در چهلمین جشنواره فیلم فجر

گفت‌وگو با تهیه کننده فیلم موقعیت مهدی

پوستر فیلم موقعیت‌مهدی

گفت‌وگو با هادی حجازی فر درباره فیلم موقعیت مهدی

گفت‌وگو با هادی حجازی فر درباره فیلم موقعیت مهدی نظرات اولیه منتقدان درباره فیلم موقعیت مهدی هادی حجازی‌فر

سید آریا قریشی

تماشای فیلم موقعیت مهدی نشان می‌دهد که چرا «دسته دختران» فیلم بدی است! آن‌جا فیلمساز با ادعای روایتی تازه از دوران جنگ وارد شده بود، در شخصیت‌پردازی ناتوان بود و درکش از تأثیرگذاری عاطفی بر تماشاگر، استفاده از انفجارهای متوالی بود (آن‌قدر افراطی که تاثیر موقعیت‌های ملتهب و بالقوه تاثیرگذار از بین می‌رفت). اما حجازی‌فر هم می‌داند که تصویرسازی فرآیندی بسیار پیچیده‌تر از ترکاندن بمب و تکان‌دادن مداوم دوربین است و هم می‌داند که باید در میان صحنه‌های هولناک نبرد فرصت تنفس به تماشاگر بدهد.

استراتژی اجرایی حجازی‌فر در مواردی یادآور کار محمدحسین مهدویان در کارهای اولیه‌اش (فیلم «ایستاده در غبار» و به‌خصوص مجموعه «آخرین روزهای زمستان») است اما وقتی این استراتژی متناسب با مسیر حرکت روایت و جنس شخصیت‌پردازی است، نمی‌تواند ایراد اثر محسوب شود. ضمن این که در «موقعیت مهدی» خبری از مستندنمایی‌ها و تکان‌های دوربین کارهای اولیه مهدویان (که البته در آن آثار تمهیدات درستی بودند) نیست و این نشان می‌دهد که حجازی‌فر به‌دنبال تقلید از الگوی بصری کارهای اول مهدویان نبوده است. در مجموع، «موقعیت مهدی» یکی از بهترین فیلم‌های اول چند سال اخیر سینمای ایران است و نشان می‌دهد که حجازی‌فر نه‌تنها در بازیگری و فیلمنامه‌نویسی (آن‌طور که در «آتابای» نشان داده بود) بلکه در کارگردانی هم توانایی‌های قابل‌توجه و قابل تحسینی دارد.

۳ برگزیده از فیلم موقعیت مهدی

تعادل در نمایش ابعاد مختلف شخصیت اصلی

توانایی تحسین‌برانگیز حجازی‌فر در فضاسازی

بازی ژیلا شاهی

رضا صائمی

«موقعیت مهدی» گرچه فیلمی بیوگرافی درباره شخصیت مهدی باکری است اما تاکیدش بر موقعیت اوست تا فردیتش. فضا و فضاسازی در «موقعیت مهدی» عنصر قدرتمندی است و فارغ از پرداختن به فضای جنگ و آدمهای جنگ، تصویر دقیق و جزیی نگرانه‌ای از سبک و سیاق زندگی در دهه ۶۰ هم ارائه می‌دهد. به نظر می‌رسد که حجازی فر هم در مقام کارگردان هم به عنوان بازیگر نقش مهدی باکری نخواسته به تصویری اسطوره‌ای از او دست بزند و اتفاقا همین ویژگی بر محبوبت نقش می‌افزاید و شمایل قهرمانی او را تقویت می‌کند. فیلم ساختاری اپیزودیک دارد و در موقعیت‌های مختلف میان صحنه جنگ و زندگی به بازنمایی شخصیت شهید باکری می‌پردازد.

فیلم از ازدواج او شروع می‌شود و با شهادت او به پایان می‌رسد. اما همین ساختار اپیزودیک به تکمیل یک پازل منجر نمی‌شود و به نوعی پراکندگی وعدم انسجام در روایت دامن می‌زند. همین مساله موجب می‌شود که مخاطب حس کند با فقدان داستان مواجه است یا دست کم فیلم خط داستانی مستقیم و روشنی ندارد. هادی جحازی فر بر خلاف نقش‌های مشابه‌اش در فیلم‌های دفاع مقدسی در اینجا بازی درونگرایانه و کنترل شده‌ای دارد و بازی چشمی و در سکوتش بیشتر است. او در مقام کارگردان و نویسنده سعی کرده تا از حضور پررنگ قهرمان قصه در طول داستان بپرهیزد و حتی در چند تا از اپیزودها حضور کوتاهی دارد. با اینکه فیلم به زبان ترکی و با زیرنویس است اما تمرکز مخاطب را از بین نمی‌برد و با قصه و شخصیت‌هایش همراه می‌شود. در واقع فیلم مصداقی از این شعر است که همدلی از همزبانی بهتر است. «موقعیت مهدی» گرچه فیلمی بیوگرافی درباره شخصیت مهدی باکری است اما تاکیدش بر موقعیت اوست تا فردیتش.

۳ برگزیده از فیلم موقعیت مهدی

روایت مینمال از جنگ ساختار اپیزودیک قصه

بازی درونی و کنترل شده هادی حجازی فر

علی نعیمی

موقعیت مهدی یک تلاش نافرجام از هادی حجازی‌فر است برای نشان دادن بخشی از زندگی برادران باکری که دو نفر از آن‌ها در جریان دفاع مقدس به شهادت رسیدند. فیلم از ۵ پرده تشکیل شده است که کمترین پیوستگی را برای شکل گیری یک درام قدرتمند دارا است و از این بابت هیچ‌گونه آشنایی و درک جدیدی به غیر از آن چیزی که تا امروز درباره شهیدان باکری می‌دانیم به مخاطب اضافه نمی‌کند. فیلم‌ساز حتی در بیان خطوط قرمز و گفتن از اختلافات سیاسی آن دوران واهمه دارد و شجاعت و جسارت بیان مستقیم آنچه که باعث شد شهیدان باکری مظلومانه به شهادت برسند را ندارد. فیلم حتی ساختار منسجمی هم ندارد. حجازی‌فر احتمالا تحت تاثیر آثار مهدویان و حضورش در ایستاده در غبار گاهی لحن دراماتیک فیلم را با لحن مستند‌گونه آن ترکیب می‌کند و زاویه دوربین شخصیت مستقل و ایستایی ندارد و از همین رو مخاطب در برخی مقاطع سردرگم می‌شود. اپیزود ممد و خسرو با بازی روح‌الله زمانی هم هیچ کارکرد دراماتیکی در روند داستان ندارد و اساسا معلوم نیست جای این قصه در فضای داستانی زندگی شهیدان باکری چه می‌کند. به نظر می‌رسد حجازی‌فر هنوز برای رسیدن به پختگی در کارگردانی یک اثر فاصله معناداری با مخاطب دارد که شاید در آثار بعدی‌اش بتواند آن را ترمیم کند.

۳ برگزیده از فیلم موقعیت مهدی

بازی خوب روح‌الله زمانی

سکانس پایانی فیلم و صحنه شهادت مهدی باکری

منبع مطلب : www.filimo.com

موضوع فیلم موقعیت مهدی

آخرین مطالب سایت